Bild av Juan Di Nella från Unsplash
Jag läste i Dagens ETC artikeln om att En fransk kommunist sitter på botemedlet mot suv-epidemin:
Just nu sitter en man i 50-årsåldern häktad för att iskallt ha kört ihjäl en ung cyklist för att denne påtalat att mannen kört över hans fot med sin stadsjeep. Att mannen hade en tonårig dotter med sig i bilen verkar inte ha lagt band på hans vredesutbrott, som han själv bortförklarar med att allt han gjorde var att råka utföra en ”klumpig rörelse”.
Om något positivt kan komma ur denna fruktansvärda händelse, är det möjligen att Paris puttas över gränsen. Suv-armadan lever på nåder. Nu är det väl ändå dags att sänka den permanent?
Javisst, det är precis vad kommunistpartiets Ian Brossat förespråkar. Han har tidigare varit lokalpolitiker i Paris, nu är han på riksplanet, och säger:
”Vi är skyldiga denna unga att inse omfattningen av problemet och dra rätt slutsats.”
Ett förbud mot stadsjeepar.
Faktiskt det enda rimliga.
Utifrån det skrev jag en liten dagsvers om klimatet, suv:ar och om vilken strategi man kan använda för förändring. Opinionsbildning, lagförändring och direkt aktion för att nämna några.
Licens: CC BY-NC-ND 4.0.
Lagens moral
en suv - en jättebil
hellre punka ett däck
än köra tusen mil
klimatet blir puts väck
att ha lagen som moral
är en riktigt stor miss
ja, det är ditt eget val
men för andra blir det piss
ett verktyg, inte mål
är lagen mest för mig
kan va hal som en ål
eller effektiv grej
välj en strategi
som passar just för dig
aktivistisk energi
eller verksamhetspastej
en punka tar ju tid
och tiden rinner bort
därför ta då strid
vår tid blir annars kort